Etykiety

11.13.2012

"Fascynujące pierwiastki. W krainie fundamentalnych składników rzeczywistości" Hugh Aldersey-Williams


To, że wszystko co nas otacza zbudowane jest z malutkich cząsteczek zwanych pierwiastkami, wie każdy z nas. Na lekcjach chemii nauczyciel pokazywał nam szkielety najpopularniejszych cząsteczek jak woda czy dwutlenek węgla. Wtedy raczej mało kogo interesowały kolorowe kuleczki połączone białym patyczkiem. Gdyby jednak rozruszać wyobraźnie, można by w każdej rzeczy dostrzec sieć przedziwnych połączeń, nieustannie się zmieniających pod wpływem rozmaitych bodźców zewnętrznych.

Piękno i magię pierwiastków odkrywa przed nami Hugh Aldersey-Williams, naukowiec z Uniwersytetu w Cambridge. Swoją książkę podzielił na 5 części, a każda z nich opisuje inne spojrzenie na wykorzystanie i rozpowszechnienie pierwiastków. Okazuje się bowiem, że miliony pierwiastków mogą tworzyć piękno, kreślić historię świata, decydować o losie ludzkim czy zapewniać bezpieczeństwo.


Pierwszy rozdział poświęcony jest władzy, drugi pojęciu ognia, a kolejne to opowieści o rzemiośle, pięknie i ziemi. Należy zaznaczyć, że i tym razem styl autora zadowoli nie tylko zapalonego chemika i pasjonata, ale i miłośników tajemnic Wszechświata i nauki.  Pomimo mojego medyczno-biologicznego wykształcenia nigdy nie myślałam o pierwiastkach właśnie w taki sposób, jaki ukazuje nam autor. Nie wiedziałam jak ważną rolę odgrywały pierwiastki w przeszłości i jakie tajemnice odkryją  w najbliższej przyszłości.

Książka to jednak bardzo długa przeprawa (ponad 400 stron), która dla wielu może skończyć się po przerzuceniu kilkunastu stron. Wiem, że nie każdy jest takim naukowym zapaleńcem jak ja. Bardzo żałuję, że nie miałam do czynienia z książką, gdy byłam w liceum, gdy zapalczywie studiowałam tablice Mendelejewa. Nie pomyślałam wtedy, że na niej zapisany jest porządek całego naszego świata i wszystkiego co nas otacza.

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...