Etykiety

5.01.2011

"Nagi sad" Wiesław Myśliwski

Uwaga! Dobra książka... ale nie dla każdego.

Jest to debiut Wiesława Myśliwskiego kreślący widnokrąg zainteresowań i stylu, powtarzające się w kolejnych jego powieściach. Właśnie te zainteresowania i styl sprawiają, że niełatwo się "Nagi sad" czyta i rozumie.

Po pierwsze, bohaterowie i ich historie są mocno zakorzenione w polskiej wsi, w dodatku wsi, zdaję się, jeszcze pańszczyźnianej, ubogiej, patriarchalnej, pełnej ciężkiej pracy, od której zależy przeżycie człowieka.

Po drugie, miłość ojca i syna to niełatwy temat. Trudniej ją ubrać w słowa, bo to nie romantyka, czułości i maślane oczy.

Po trzecie, styl Myśliwskiego jest mocno filozoficzny, nieco zagmatwany, "gęsty od znaczeń", jak pisał J. Przyboś. Czy już lekko nie przefilozofowany to pozostawiam do indywidualnej oceny.

Drugą stroną medalu jest jednak to, że ta archaiczna polska wieś i ożywiona dla czytelnika jej codzienność są niezwykle ciekawe, choć w nas współczesnych niektóre obrazy mogą budzić niedowierzanie. Miłość ojcowska i synowska zaś zostały przez pisarza ujęte przejmująco, prawdziwie, dają się zrozumieć raczej na poziomie emocji niż rozsądku. Wreszcie styl, cóż więcej pisać, piękna polszczyzna.

Biorąc to wszystko pod uwagę należy do "Nagiego sadu" podejść uważniej, może wcale nie zainteresuje, a może właśnie przypomną się wakacje albo własne dzieciństwo na wsi, stanie przed oczami wyobraźni ojciec taki jak był lub taki, za jakim zawsze tęskniliśmy?

Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Znak

8 komentarzy:

  1. Och, bardzo lubię prozę Myśliwskiego. Właśnie przez to, o czym piszesz - przez jego niezwykły, niełatwy w odbiorze styl, przez wizerunek wsi i ciekawe nakreślanie relacji międzyludzkich. Dla mnie to jedno z najznamienitszych nazwisk w historii polskiej literatury.

    OdpowiedzUsuń
  2. Powieść jest u mnie w kolejce. Przyznam, że już pali mnie ciekawość, jakie będą moje wrażenia, zwłaszcza, że chcę wziąć udział w dyskusji "Klub Czytelniczy"- Czytanki Anki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam ją w planach i już nie mogę się doczekać, gdy zabiorę się do czytania:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się z Tobą, iż ta przejmująca historia, pełna znaczeń i ukrytych metafor - nie jest dla każdego. Mnie osobiście się podobała.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi się Myśliwski kojarzy z jedną koleżanką. Chciałabym go wreszcie przeczytać, ale niestety jeszcze nie miałam możliwości.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam tylko "Kamień na kamieniu" i cały czas sobie obiecuję, że przeczytam więcej. Ta recenzja mnie tylko w tym utwierdza i ponagla, abym w końcu się zabrała za czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Z chęcią bym przeczytała tą książkę :) I pewnie niedługo po nią sięgnę ^^

    Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. a ja właśnie miałam okazję przeczytać Nagi sad i jestem pod wrażeniem książki, a w szczególności pięknego języka jakim została napisana :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...